Afgelopen jaren is er op gebied van skincare behoorlijk veel veranderd. En vooral dit jaar waarin we in een onvergetelijke dimensie zijn beland. Ik heb een duik genomen in de trends van 2021 en die vind je hieronder!  Wat mij bijzonder op valt is dat juist in crisis tijd mensen waarde hechten aan wellness/beauty en ”feel good and look good tools”.

 Meer dan ooit heeft de drive om om verantwoordelijke cosmetica te maken toegenomen en de beauty en wellness industrie werken er hard aan om verbinding te maken en vanuit een betere balans de toekomst in te kijken. Het herstellen van de verbinding tussen natuur en wetenschap speelt hierbij een centrale rol. (check out de scientific organics van emerginc).

 tegelijkertijd voert hedonisme nog steeds de boventoon. Plezier en minimaisme gaan gelukkig steeds meer hand in hand. Mijn persoonlijke beauty wens is dat we de balans met tijd, geschiedenis, culturele achtergrond en moderniteit allemaal nog meer aansturen op een harmonieuze ontwikkeling en timeless beauty & selfcare kunnen ontwikkelen in elk aspect van het leven.

 

De Skincare Trends van 2021:

 

  1. Het kan je haast niet ontgaan zijn dat ‘’vegan/plantbased/cruelty-free’’ beauty met stip op nummer een staat. Niet alleen zijn we bewuster bezig met voeding maar ook zeker in skincare wint ‘’plantbased’’ steeds meer terrein. Celebrities zoals Gwyneth Paltrow en Nathalie Portman zijn maar een paar van vele die hierin op vooruit lopen.

  2. Upcycling/recycling/reduce and re-use gelinkt aan ‘’een betere wereld’’ zoals ook nummer 1 is een tweede trend die opvalt en gaat over hoe de producten verpakt worden. Producenten zoeken alternatieven voor plastic zoals glas, rietsuiker en hars. Sommige verpakkingen kunnen zelfs al op de composthoop. Maar let op; Dit is zeker nog niet altijd het geval. Recycle iig mocht je het niet zeker weten. Glas schijnt voor het transport nog steeds erg belastend te zijn, maar er wordt in ieder geval nagedacht en gewerkt richting een betere wereld. Don ’t make the perfect the enemy of the good. Emerginc is bezig om bijvoorbeeld alle verpakkingen om te zetten naar rietsuiker ipv plastic

  3. Skincare fan ’s zijn zich ook steeds meer aan het verdiepen om de goede bacteriën in onze huid te behouden door Microbioom technology. Met een microscoop bekeken leven er duizenden organismen op onze huid om hem te voeden en beschermen. Deze nieuwe beweging wil de natuurlijke huid barrière intact houden en beschermen door middel van pre en pro en post biotica.

  4. Bespoke skincare: Consumenten worden steeds veeleisender en willen graag persoonlijker benaderd worden. Skincare die specifiek voor jou huidtype wordt uitgekozen of zelfs gemaakt. Met maandelijkse updates en recepten.

  5. SPF is ook weer een Skincare Trend voor 2021. Er is de afgelopen jaren veel te doen over SPF. Het is een zeer omstreden onderwerp waarbij de een volledig overtuigd is van elke dag een factor en de ander bang voor een tekort aan vitamine D en/of de juiste ingredienten voor je lichaam en het rif.

 In America waren vorig jaar deze trends gaande, ik zag dat deze alleen nog maar kort geleden in Nederland geïntroduceerd zijn.

 

 Skincare trends 2019

 CBD-oil Cannabis infused beauty. In nederland kunnen we dit tegenwoordig al overal vinden. Van Bad bombs tot olie tjes. Natuurlijk wisten we al dat de voordelen van CBD eindeloos zijn en ook al jaren als medicijn gebruikt wordt als pijnbestrijding, stress en onrust. Veel  bedrijven zijn hiermee aan de gang gegaan, maar vaak weten alleen de authentieke de kwaliteit en werkzaamheid te behouden. Emerginc integreert dit bijvoorbeeld in de coldpressed lijn (rawceuticals)

  1. Cosmeceuticals en kennis via dermatologen.
    Niet alleen willen we tegenwoordig luxe, maar ook zinvolle huidverzorging, de tijd van alleen maar een heerlijk geurend creme tje is voorbij. We willen de juiste ingrediënten, de juiste hoeveelheid en werkzame stoffen. Cosmeceuticals zijn hier een mooi voorbeeld van omdat ze bijna medicinaal zijn aan ingrediënten. Je kunt hiermee echt huidproblemen verminderen en huidverbetering creëren.
  2. Scrubs en peelings zonder korrel. Schoonheidsspecialistes die te maken hebben met veel patiënten met ontstekingen weten allang dat scrubben met korrel vaker geen goed idee is dan wel. Daarom worden steeds vaker (fruitzuur) Peels geïntroduceerd.
  3.  Last but not least waren ze in 2019 ook al bezig met Milieu bewuste/plasticvrije en waterloze cosmetica wat natuurlijk al een tijdje een grote rol speelt en gelukkig nog meer aandacht krijgt hopelijk komend decennia! Ckeck de “beat the microbeat app”